Tuesday 14 December 2010

10 Perkara Keagamaan Penting 2010

Sepanjang tahun 2010, telah menyaksikan pelbagai peristiwa keagamaan yang penting telah menjadi perhatian seluruh dunia terutamanya dunia umat Islam. Antara 10 peristiwa penting 2010 yang telah tercatat sebagai catatan sejarah adalah: 

1. Kempen Membakar Al-Qur'an 2010 sempena untuk mempringati peristiwa 9/11 oleh Pastor Terry Jones (Laknaktullah) Florida, Amerika Syarikat.


2. Pembangunan Masjid di Wilayah Ground Zero
Pembangunan masjid dan pusat masyarakat Islam yang diusulkan dibangun di Park51 beberapa blok dari lokasi Ground Zero, kawasan tempat serangan 9/11 terjadi. Setidaknya 60% warga Amerika menentang pembangunan masjid tersebut, meskipun presiden Obama sendiri mendukung hak umat Islam AS untuk membangun masjid dan pusat komunitas Islam itu.

3. Kebangkitan Islamofobia di Eropah
Selama 12 bulan terakhir gelombang permusuhan terhadap Islam (Islamofobia) semakin meningkat di Eropah Barat, meskipun telah ada usaha yang dilakukan oleh umat Islam  untuk melawan hal itu dan mencuba melakukan dialog secara berterusan bagi memberi penjelasan tentang Islam.


Di antara gerakan Islamofia terkenal yang terjadi pada tahun 2010 adalah pembatasan dan pelarangan penggunaan jilbab, terutama di Eropah Barat, terakhir di Sepanyol, yang memperlakukan larangan jilbab di kawasan bangunan kerajaan pada bulan lalu. Perancis adalah salah satu negara pertama di Eropah Barat, yang parlimennya bersetuju untuk larangan memakai purdah di tempat umum, tindakan Perancis ini akan disusul oleh negara Belanda, Denmark, British dan Belgium.

4. Perlantikkan Syeikh Al-Azhar yang baru
Setelah Syeikh Al-Azhar, Muhammad Tanthawi meninggal dunia, Dr. Ahmad At-Thayib pada bulan March lalu dipilih untuk sebagai Syeikh al-Azhar yang baru.

5. Penghinaan Terhadap Ummul Mukminin Saidatina Aisyah r.a oleh Yassir Habib
Lelaki kelahiran Kuwait tahun 1979 ini, menjadi semakin terkenal setelah ceramah-ceramahnya di London secara terang-terangan menghina Ummul mukminin Aisyah. Sosok Ummul Mukminin Sayyidah Aisyah, RA ia tuduh dengan tuduhan yang "tidak-tidak". Dalam tuduhannya itu, Habib bahkan telah melanggar batas-batas etika. Yasir Habib adalah seorang da'i dan ulama muda Syi'ah yang berasal dari Kuwait. Pada bulan Disember tahun 2004, dirinya bermigrasi ke London. Sebelumnya pada bulan November tahun 2003, dia pernah ditangkap dan dipenjara selama satu tahun oleh pemerintah Kuwait atas tuduhan 'mengutuk' sahabat terkemuka dan isteri Rasulullah, Abu Bakar, Umar dan Aisyah Radiallahuanhum, sehubungan dengan rakaman ceramah tertutup peribadinya.


Pada bulan Februari 2004 dia dibebaskan di bawah pengampunan tahunan yang diumumkan oleh Amir Kuwait pada kesempatan Hari Nasional negara, tetapi kemudian ditangkap kembali beberapa hari kemudian. Yasir al-Habib kemudian 'melarikan diri' dari Kuwait sebelum dia dijatuhi hukuman 25 tahun penjara. Menjelang akhir September, pemerintah Kuwait mencabut hak kewarganegaraan Yasir Habib selain alasan penghinaan terhadap para sahabat dan isteri Rasulullah, dia juga memiliki kewarganegaraan berganda Kuwait-Britain yang menurut aturan pemerintah Kuwait hal tersebut dilarang.


Masih menjelang akhir September, pemerintah Kuwait telah meminta pihak interpol untuk menangkap Yasir Habib dan menyerahkannya ke Kuwait untuk diadili. "Kami terpaksa meminta interpol bertindak berdasarkan permintaan dari jaksa penuntut umum Kuwait untuk membawa Habib ke pengadilan di Kuwait," kata menteri dalam negeri Kuwait Syaikh Jabir Al-Khalid pada waktu itu. Namun ada yang menarik dari kes Yasir Habib ini, para ibu di Morocco banyak memberikan nama anak perempuan mereka yang baru lahir dan akan lahir dengan nama Aisyah, merujuk kepada nama isteri Rasulullah yang telah dinistakan oleh Yasir Habib. Para ibu tersebut menyatakan bahawa tindakan mereka ini sebagai jawapan sederhana atas penghinaan Habib terhadap ummul mukminin Aisyah, Ra.

6. Kenyataan Coptic Bishop Mesir terhadap Nabi Isa a.s dan Al-Qur'an
Sekretari gereja koptik Mesir, Bishop telah menimbulkan kehebohan dikalangan umat Islam, setelah pada bulan September lalu dirinya mempersoalkankan kredibiliti ayat-ayat Al-Quran yang menyangkal tentang penyaliban nabi Isa.

7. Penganiyaan Terhadap Penganut Kristian Timur Tengah
Tebusan terhadap sebuah gereja kristian di Irak oleh tentera Amerika dan mengakibatkan puluhan warga Kristian tewas di gereja tersebut juga menjadi catatan penting dalam peristiwa keagamaan yang menghebohkan pada tahun 2010 ini.

8. Vatican dan scandal pencabulan seks terhadap kanak-kanak
Pada bulan March 2010 media melaporkan adanya ratusan pencabulan seksual yang dilakukan para pastor katolik terhadap anak-anak yang dilakukan di Ireland, Jerman dan Belgium. Meski Paus Benedictus telah meminta maaf, namun para keluarga korban menuntut adanya tindakan Paus yang lebih tegas atas kes yang memalukan Vatikan ini.

9. Perempuan boleh menjadi Imam dalam Agama Kristian
Untuk pertama kalinya dalam sejarah wakil-wakil dari gereja-gereja evangelis Protestan" Timur pada tahun 2010 menyepakati bolehnya "imam" perempuan dalam masyarakat kristen protestan di Timur Tengah termasuk Mesir, yang hal ini bertentangan dengan keadaan yang berlaku di gereja-gereja Katolik dan Ortodoks.

10.Paus Benedictus XVI menyokong penggunaan kondom
Selama ini Paus Vatikan menolak seruan untuk penggunaan kondom, namun sekitar dua bulan yang lalu Paus mengubah 'fatwa'nya dan membolehkan umat katolik menggunakan kondom untuk mencegah merebaknya wabak Aids yang meningkat.

No comments:

Post a Comment