Thursday 16 December 2010

Pokok Krismas Termahal di dunia...Hebat Orang Arab!




Emirat Arab bersatu telah melancarkan sebatang pokok krismas dengan harga 11 juta dolar di sebuah hotel di ibukota Abu Dhabi menjelang Sambutan Tahun Baru Kristian 2011. Pengurus Besar Emirates Palace Hotel, Hans Olbertz mengumumkan sedemikian pada hari Rabu (15/12) bahawa pokok krismas yang ada di hotelnya adalah "pokok krismas yang termahal pernah ada," dengan nilai harga lebih dari 11 juta dolar!
Dengan ketinggian 13-meter (40 kaki), pokok krismas dari pine tiruan yang terletak di lobi hotel, dihiasi dengan busur perak dan emas, hiasan berbentuk bola dan lampu putih kecil. Kalung, anting-anting dan perhiasan lainnya terpasang di cabang-cabang pohon memberikan nilai lebih dari pokok krismas ini.
Pokok krismas tersebut memiliki jumlah 181 berlian, mutiara, zamrud, zafir dan batu berharga lainnya, kata Khalifa Khouri, pemilik Style Gallery, yang menyediakan perhiasan. Pokok itu sendiri harganya sekitar 10.000 dolar. Kata Olbertz. "Jika ditambah perhiasan maka pokok krismas ini memiliki nilai lebih dari 11 juta dolar - saya anggarkan bernilai 11,4, 11,5 juta dolar."
Emirates Palace Hotel bercadang untuk menghubungi Guinness book of World Record untuk memasukkan pokok krismas ini dalam catatan mereka, yang dapat membuat tawaran agar tersenarai sebagai pokok yang dihiasi paling mahal di dunia.

1 comment: