Friday 15 October 2010

Doa Bile Umur Sampai 40 Tahun...


"وَوَصَّيْنَا الإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ * أُولَئِكَ الَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَنَتَجَاوَزُ عَنْ سَيِّئَاتِهِمْ فِي أَصْحَابِ الْجَنـََّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ"                                   [الأحقاف:15، [16
"kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkan dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga bila ia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa,"Ya Tuhanku, tunjuki lah aku untuk mensyukuri nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal saleh yang Engkau ridhoi, beri lah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada orang yang berserah diri."

Ibn kathir menjelaskan di dalam tafsirnya, sesungguhnya di dalam ayat ini terdapatnya petunjuk untuk mereka yang telah mencapai umurnya 40 tahun. Sepatutnya apabila seseorang itu telah mencapai umurnya 40 tahun, maka ia perlu segera bertaubah kepada Allah s.w.t dan segera meninggalkan semuanya perbuatan dan akhlaknya yang keji sebelum ini. Melipat gandakan amal ibadat kepada Allah s.w.t. Walau pun begitu doa ini bukanlah suatu kewajipan kepada orang muslim, tetapi amatlah digalakkan untuk banyak membacanya ketika talah menjangkau usia 40 tahun. Manakala al-Imam Syauqani pula berkata, ayat ini menunjukkan kepada kita apabila telah mencapai umur 40 tahun perlulah memperbanyakkan bacaan doa ini. Doa dalam ayat di atas mengandung beberapa permohonan.

Pertama            : Perintah untuk bersyukur atas nikmat dan karunia-Nya.
Kedua              : Beramal soleh dan kemudian mendapat keredhaan-Nya.
Ketiga              : Kebaikan diri dan keturunan.
Keempat          : Diakhiri dengan pernyataan taubat dan berserah diri kepada-Nya.

Ayat tersebut juga mengandung perintah agar kita senantiasa berbuat baik kepada orang tua, sekaligus mengingatkan betapa besar pengorbanan seorang ibu terhadap anaknya. Bakti dan hormat kepada orang tua merupakan kewajiban yang harus dilaksanakan.



No comments:

Post a Comment