Thursday 14 January 2010

...Perang Fatwa ( Ulama Azhar ..VS ..Ulama Palestin & Al-Qardawi)




Percangghan dan perselisihan fatwa antara Ikatan Ulama Palestin (Rabithah Ulama Filasthin) dengan Ulama Mesir Al-Azhar (Majma al-Buhuts al-Islamiyyah) Al-Azhar Mesir telah berlaku dan mengelirukan banyak pihak terutamanya masyarakat awam. Ini memberi kelebihan kepada pihak Israel apabila ulama Islam sesama mereka bertelagah dalam menjaga kepentingan masing-masing dengan tidak melihat kepada maslahat Ummah Islam.

Ulama Palestin mengkritik tajam Al-Azhar, yang diketuai oleh Syeikh Muhammad Sayyid Thanthawi, berkaitan fatwanya tentang "halalnya secara syari'at bagi Mesir untuk membangun dan membina tembok logam di sepanjang sempadan antara Mesir-Gaza".

Berkaitan fatwa yang kontroversi oleh pihak Al-Azhar ini, Ulama Palestin mendakwanya dengan "fatwa dibayar" dan "sama sekali bukan fatwa yang berlandaskan kemuliaan bagi mereka yang memiliki hati, nurani, dan pendengaran".
Sebelumnya, tercetusnya "perang fatwa" (harb al-fatwa) antara Al-Azhar dengan Ikatan Ulama Palestin berkaitan hukum membangun dan membina tembok logam di sepanjang sempadan wilayah Mesir-Gaza oleh pihak pemerintahan Mesir, yang panjangnya mencapai 5 kilometer serta tinggi dan dalamnya 13 meter.

Al-Azhar memandang apa yang dilakukan oleh pemerintahannya adalah "sah dan halal secara syara', bahkan diharuskan". Hal ini, menurut Al-Azhar, kerana sudah menjadi hak setiap negara untuk melakukan apa saja guna mengamankan daerah kekuasaannya, termasuk dengan membangun tembok benteng di sepanjang wilayah sempadan.

Fatwa tersebut bertentangan dengan fatwa Ikatan Ulama Palestin, yang menegaskan tindakan pembangunan tersebut haram secara syara'. Fatwa ini juga selari dengan fatwa yang diwartakan oleh Ikatan Ulama Muslim Internasional (yang diketuai oleh Syeikh Dr. Yusuf al-Qardhawi), Dewan Ulama Aljazair, Ikatan Ulama Syari'ah di Teluk Arab, dan lain-lain.

Fatwa Al-Azhar sendiri juga mendapat tentangan dari pihak dalaman Al-Azhar, iaitu oleh Front Ulama Al-Azhar (Jabhah 'Ulama al-Azhar).


No comments:

Post a Comment